Je bent hier: Achterhoek Blog

Bronkhorst klein, charmant, stoer

Een mooie doordeweekse avond in het najaar. Het is heerlijk weer om er nog even samen op uit te gaan. Hond in de auto, kap eraf en op naar Bronkhorst. Het is lang geleden dat ik er ben geweest, minstens een jaar of 10. Ik herinner me een gezellig ieniemienie plaatsje, waar je je weer even terug in de tijd kunt wanen. Mooi onderhouden oude huisjes en natuurlijk een fijn terras waar je een lekker kunt gaan zitten mensen kijken. Want hoe klein het stadje is, aan bezoekers doorgaans geen gebrek.

Met andere ogen
We gaan niet geheel zonder reden naar Bronkhorst, want ik ben nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar de korte wandelroute ‘Stoer Stadje’. Een wandeling waarin middeleeuws erfgoed in de Achterhoek letterlijk tot leven komt. Bijzonder is de animatie waarin een voorstelling gemaakt wordt van de bedrijvigheid in en rond het kasteel in de Middeleeuwen.

Wandelschoenen
Eenmaal in Bronkhorst aangekomen parkeren we op één van de twee parkeerplaatsen net buiten de stad. Handig, want daar bij het Toeristisch Overstappunt begint de route ook. Het is tijd om de telefoon erbij te pakken en de app op te starten. We worden direct een graspad op genavigeerd. De tip om wandelschoenen aan te trekken is geen overbodige luxe, want het gras is goed op lengte en als het water hoog staat kan het wat drassig zijn. Maar goed dat het al een tijdje droog is, want de slippertjes aan mijn voeten lijken in de verste verte niet op de geadviseerde wandelschoenen.

Even smokkelen
We moeten de hond even een stukje meesmokkelen, want de visvereniging heeft haar terrein wel opengesteld voor wandelaars, maar viervoeters zijn niet welkom. Logisch natuurlijk, want de serene rust die er heerst wil je ook niet verstoren. Dat had ik van te voren even moeten checken. Gelukkig is het maar een klein stukje. Het pad en de Molenkolk buigen af en een mooi wandelpad strekt zich voor ons uit. Met aan de ene kant het zacht ruisende mais en aan de andere kant het stille water van de kolk. Heel even stoppen we om de informatie in de app te lezen. Heel toepasselijk ‘Hoog en droog’ genoemd. Het gaat over de invloed die de rivier de IJssel heeft gehad op het ontstaan van Bronkhorst en de omliggende boerderijen.

Heerlijkheid
Een paar honderd meter verderop in de bocht zit een hekje. Erachter bevindt zich een weiland met schapen en nog jonge fruitboompjes. Ze hangen boordevol glanzende rode appeltjes. Wat een heerlijkheid! Toevallig of niet, de app ‘vertelt’ op die plek over de historie van Bronkhorst als heerlijkheid: een gebied dat lokaal bestuurd mocht worden. Grappig! De eigenaar van de weide heeft het opengesteld voor wandelaars. Leuk, maar we wandelen snel verder, want de zon daalt snel en het begint al een klein beetje te schemeren.

Molenrecht
De molenkolk waren we al gepasseerd, maar een molen hadden we nog niet gezien. Daar staat hij dan, op een paar meter hoge belt aan het rand van het veld. De wieken steken stil, maar fier in de lucht. Of ze nog steeds, net als vroeger, een boodschap doorgeven weet ik niet, maar boodschappen doen in de molen kan elke zaterdag. Versgemalen meel om boerenpannenkoeken, brood of een lekkere kruidkoek mee te bakken wordt er door vrijwilligers verkocht.

Kunst en Keuken
Het water staat niet hoog, dus we kunnen het pad langs de Groote Beek nemen. Was dat wel het geval dan zouden we een ommetje via de weg moeten maken. Op het graspad staat ook hier aan de ene kant het mais hoog. Het lijkt of er op sommige plekken sluippaadjes door dieren zijn gemaakt. Je verwacht haast, gezien de rust en de opkomende schemering, dat je zomaar opeens oog in oog met een ree kunt staan. Een mountainbiker komt ons tegemoet, het is flink trappen over de graspollen. In de verte verschijnen de contouren van een hoekig grijs gebouw. Het is het gemaal, dat ervoor zorgde dat de Bronkhorster bevolking bij hoog water droge voeten hield. Sinds een aantal jaren is het een gemeentelijk monument. De oude gemaalwoning en de bijhorende panden zijn nu in gebruik als tentoonstellingsruimte en als horecagelegenheid. Wel leuk om een keertje te gaan kijken.

Het kasteel
Inmiddels zijn we bijna in het stadje aangekomen. Een paadje slingert zich langs een door bos omzoomd weilandje, links van ons ligt een bebost heuveltje. Het heuveltje waar ooit het kasteel stond. Een aantal traptreden brengt ons naar de top. We klikken op het icoontje in de app en het geluid van bedrijvigheid klinkt uit de smartphone. Het is echt een ‘stel je eens voor’ momentje. Op de top staat een kleine maar robuuste maquette van hoe het kasteel er rond 1700 uitgezien moet hebben. Het filmpje met de animatie maakt de beleving compleet. We staan nu echt op de plek waar het kasteel zich ooit bevond…. Best vreemd eigenlijk.

Wijn of koffie
Inmiddels is het echt donker aan het worden. Straatlantaarns springen aan en we wandelen het kleinste stadje van Nederland in. De nog geen 150 inwoners wonen bijna stuk voor stuk in een monument. Mooie pandjes, weelderige begroeiing, grappige bijzondere winkeltjes. Op straat is het rustig, maar bij de horecagelegenheden is het druk. Bewoners en toeristen doen zich tegoed aan een koud glas witte wijn of een kopje koffie. En ook wij zoeken een plekje op het terras bij De Gouden Leeuw.

Goed voornemen
Na de koffie rijden we weer terug naar huis, nog even nagenietend van het bijzondere stadje en met het voornemen om een keer overdag terug te gaan.
Al met al is de wandeling ‘Stoer stadje’ een leuk ommetje. Op zaterdag goed te combineren met een bezoekje aan de molen en anders met een bezoek aan de winkeltjes of horecagelegenheden van Bronkhorst. En het is natuurlijk hartstikke leuk om het stadje eens in een ander perspectief te zien. Hoewel ik er in het verleden wel eens was geweest is het verhaal van de Heren van Bronckhorst totaal aan mij voorbij gegaan.

Tip!
Maar let dus wel op! Is het weer vochtig geweest dan wordt het stoer stappen en zijn wandelschoenen echt wel een must. Een mooie korte, interessante wandeling, die ook met kinderen heel goed te doen is. Ze moeten wel zelf kunnen lopen, want wandelwagens en dat geldt dan ook voor rollators of rolstoelen kunnen beter thuis gelaten worden.